Temp gauge wiring | Ford Explorer Forums

  • Register Today It's free!

Temp gauge wiring

chriswells78

Explorer Addict
Joined
November 4, 2005
Messages
2,442
Reaction score
20
Location
Central Ohio
City, State
Powell(Columbus), OH
Year, Model & Trim Level
2013 Limited
So I bought this B&M Temp gauge from Ebay, $20 shipped. The only problem is it is just the gauge, no instructions, no wires, no sender, no nothing as far as the operation of the gauge. I went to summitracings' website and got the instructions.

Here is my q: Since the OBD2 has trans temperature available in it's data, can I just tap into what ever wire it is sending that signal to the data port and make the gauge work? The gauge has 4 posts, 12v hot, Ground, Signal and a male spade pin for the light. I'm thinking I'm going to mount the gauge in the upper **** box of the center console so I'll tap the rear air lights for the light, Ground can go anywhere metal, 12v I think I'll probably tap into the rear air too. If I could run a single wire to the EEC/Data port that tells the scanner the trans temp, it would make life much easier.
 



Join the Elite Explorers for $20 each year or try it out for $5 a month.

Elite Explorer members see no advertisements, no banner ads, no double underlined links,.
Add an avatar, upload photo attachments, and more!
.





re

i did an aftermarket trans gauge a while back. I put a sender in with a brass t-fitting inline with the trans cooler exit line. gets a decent reading there.
 






I know I could do that if I went out and spent $50 on fittings and a sender. I'm trying to avoid that.

If the trans temp can be read through the OBD2 scanner, there has to be a way to tap that for a gauge.
 






re

i hear ya. i wonder if its the same type of signal, coming from a typical sender. or one of these cheapo ford switches that report either everythings fine, or STOP ITS TOO HOT deals...like the oil pressure switches.

the temp senders are like 15-20 bux, and a brass t-fitting should be under 10
 












I saw that, but like I said, I don't want to buy a sender if I don't have to. I also don't want any more wires running all over my truck. I'm pretty sure I should be able to tap a wire under the dash to give me the signal the gauge needs.
 






Wiring

Hay I send you some details out of my Manual hop so it wil help you.


Connect DVOM across +TFT and -TFT terminals at transmission connector.

3 Record the resistance.

4 Resistance should be approximately in the following ranges:


Transmission Fluid Temperature
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ øC ³ øF ³ Resistance (Ohms) ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ -40 to -20 ³ -40 to -4 ³ 967K - 284K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ -19 to -1 ³ -3 - 31 ³ 284K - 100K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 0 - 20 ³ 32 - 68 ³ 100K - 37K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 21 - 40 ³ 69 - 104 ³ 37K - 16K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 41 - 70 ³ 105 - 158 ³ 16K - 5K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 71 - 90 ³ 159 - 194 ³ 5K - 2.7K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 91 - 110 ³ 195 - 230 ³ 2.7K - 1.5K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 111 - 130 ³ 231 - 266 ³ 1.5K - 0.8K ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ 131 - 150 ³ 267 - 302 ³ 0.8K - 0.54K ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ

l
 






thanks, I'll look into that.
 






Featured Content

Back
Top