96' XLT Pop - No gears | Ford Explorer Forums

  • Register Today It's free!

96' XLT Pop - No gears

manticore33

Member
Joined
August 14, 2004
Messages
31
Reaction score
0
City, State
Delaware, Ohio
Year, Model & Trim Level
'96 XLT
Lastnight, while driving to a jeweler to look at wedding rings with my fiancee, I hear this loud pop/snap (sounded kinda like a chain) at 70mph. The Explorer, 1996 XLT 4x4 4.0 OHV auto (4r55e) 195k+ miles, stays running, but the RPMs climb like it is in netural. I pull off the side of the road and run through the gears. Every gear acts as though it is in neutral. Park still works and keeps the Explorer from moving. I cannot hear or feel any engagement as I got through R-D-1-2. This happened in 2WD drive mode and switching to any 4x4 mode did nothing (4x4 Auto and 4x4 Low). The tranny fluid was changed about 6-7k miles ago.

I've never had problems with it shifting and it has always shifted smooth without any clunks. There has always been a bit of driveline vibration (especially on deceleration) at 60+ mph. U-Joints was on the list until the fuel pump died last week. The transmission fluid level was fine a week ago. I've been driving it a bit lately to make sure my fuel pump replacement is solid before any long trips.

Honestly, when it comes to automatics I am completely stupid. I got into working into cars three years ago, but this is my first automatic since then. I would appreciate any help or advice.

Thank you,

-Brett
 



Join the Elite Explorers for $20 each year or try it out for $5 a month.

Elite Explorer members see no advertisements, no banner ads, no double underlined links,.
Add an avatar, upload photo attachments, and more!
.





I should add that I have no CEL or blinking O/D light.
 






That doesn't sound very good. Have you ever had it rebuilt?

Engagement Concern: No Forward And No Reverse
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
³ Possible Component ³ Reference/Action ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
³ 207 Ä ELECTRICAL ROUTINE ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
³ - No Electrical Concerns ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
³ 307 Ä HYDRAULIC/MECHANICAL ROUTINE ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
³ Fluid ³ ³
³ - Improper fluid level ³ - Perform fluid level check. ³
Improper Pressures ³ ³
³ - Low main control pressure ³ - Perform control pressure test. ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
³ Mechanical ³ ³
³ - Mechanical damage ³ - Check splines on turbine, input shaft and overdrive carrier, ³
³ ³ overdrive one-way clutch, center shaft, forward clutch, forward ³
³ ³ carrier and output shaft. ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
 






when it running and you go from reverse to park does it gring (sound like you trying to put it in park when your still rolling) if so tranny fine probably your t-case.. if you can go from revesere to park running and no grinding then it will be a big $$$$ tranny..
I bought a 75 toronado once with a bad tranny funny thing is every time you stuck it in park (while running) it would grind found out broken axle!!!(front wheel drive)
 






No grinding in any of the gears (as best I could tell from being on a busy interstate).
 






Featured Content

Back
Top